221 – Συστήματα Προηγμένων Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών

Σκοπός του μαθήματος είναι η εκπαίδευση των φοιτητών στις σύγχρονες τάσεις της εκπαιδευτικής τεχνολογίας και στις αντίστοιχες εφαρμογές. Στο πλαίσιο του μαθήματος θα παρουσιαστούν οι σύγχρονες τάσεις και αντιλήψεις στην εκπαίδευση με έμφαση στις νέες διδακτικές προσεγγίσεις που χρησιμοποιούν τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την ανάπτυξη καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Θα παρουσιαστούν σύγχρονα εργαλεία και συστήματα που χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση με έμφαση τις διαδικτυακές τεχνολογίες και το παράδειγμα του συμμετοχικού διαδικτύου (Web 2.0).

Ειδικότερα, η διδασκαλία του μαθήματος περιλαμβάνει τα παρακάτω αντικείμενα:

  • Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία: Ορισμοί και ιστορική ανασκόπηση της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, Σύγχρονες τεχνολογικές τάσεις, Οι ΤΠΕ στην εκπαίδευση στην Ελλάδα και διεθνώς, Η χρήση της ηλεκτρονικής μάθησης, Μελέτες και στατιστικά στοιχεία, Το μέλλον των ΤΠΕ στη εκπαίδευση, Η διεθνής αγορά της ηλεκτρονικής μάθησης. Ανοικτά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα: Μαζικά Ανοικτά Online Μαθήματα (MOOCs), Ανοικτό Περιεχόμενο (Open Content), Ανοικτοί Μαθησιακοί Πόροι (Open Educational Resources),  Ανοικτό προγραμματιζόμενο υλικό (Open hardware).
  • Ηλεκτρονική μάθηση (e-learning): Ορισμός, Μοντέλα ηλεκτρονικής μάθησης, Ασύγχρονη Εικονική Τάξη, Σύγχρονη Εικονική Τάξη, Αξιοποίηση των υπηρεσιών του διαδικτύου για την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, Διαχείριση Ηλεκτρονικής Τάξης και Συστήματα Διαχείρισης Μάθησης (Learning Management Systems, LMS), Τεχνολογικό υπόβαθρο των LMS: Προδιαγραφές LMS, Δημοφιλή LMS Ανοιχτού κώδικα. Συστήματα εκπαιδευτικού σχεδιασμού μαθήματος, Συστήματα οπτικοακουστικής τηλεδιάσκεψης, Συνεργατικά συστήματα, Παραδείγματα.
  • Πληροφοριακά συστήματα για τη Διοίκηση της Εκπαίδευσης: Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση στη Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Ο ρόλος των ανοικτών εκπαιδευτικών δεδομένων, Κυβερνητικές ηλεκτρονικές υπηρεσίες για τη Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Εκπαιδευτικά Δίκτυα για τη σχολική, την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα. Υπηρεσίες Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου για την Εκπαίδευση.
  • Υπηρεσίες συμμετοχικού διαδικτύου (Web0) στην Εκπαίδευση: Κοινότητες Πρακτικής (Communities of Practice), Ιστολόγια (blogs), Wikis, Υπηρεσίες διαμερισμού πολυμέσων, Θέματα ασφαλούς και δημιουργικού διαδικτύου. Εργαλεία συγγραφής διαδραστικών video, εκπαιδευτικού υλικού και αξιολόγησης.
  • Αναδυόμενες εκπαιδευτικές τεχνολογίες: Νεφοϋπολογιστικές υπηρεσίες (Cloud Services), Κινητή Μάθηση (Mobile Learning), Αντεστραμμένη μάθηση (Flipped Learning), Μικτή Μάθηση (Blended Learning), Παιχνιδοποίηση (Gamification), Περιβάλλοντα Προσωποποιημένης Μάθησης (Personalised Learning Environments, PLE)
  • Αρχιτεκτονική και συστατικά πλατφόρμας διαδικτυακής εκπαίδευσης. Μελέτη του σεναρίου της διαδικτυακής μουσικής εκπαίδευσης. Εργαλεία ανοιχτού κώδικα και καλές πρακτικές.
  • Επικοινωνία σε πραγματικό χρόνο συμμετεχόντων σε εφαρμογές απομακρυσμένης εκπαίδευσης. Απαιτήσεις αναφορικά με τη ταχύτητα και ποιότητα μετάδοσης δεδομένων ανάλογα με το εκπαιδευτικό σενάριο. Δικτυακές αρχιτεκτονικές και σύγκριση πλατφορμών ανοιχτού κώδικα για οπτικοακουστική επικοινωνία.
  • Αξιοποίηση Μεγάλων Γλωσσικών Μοντέλων (Large Language Models) στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία
  • Προηγμένα 3Δ Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα: Εικονικής Πραγματικότητας (Virtual Reality, VR), Επαυξημένης Πραγματικότητας (Augmented Reality, AR), Συγχωνευμένης Πραγματικότητας (Merged Reality, MR), Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Ρομποτική (STEM).
  • Προηγμένα 3Δ Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα: Εικονικής Πραγματικότητας (Virtual Reality, VR), Επαυξημένης Πραγματικότητας (Augmented Reality, AR), Συγχωνευμένης Πραγματικότητας (Merged Reality, MR), Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Ρομποτική (STEM).
  • Εισαγωγή στην Αναλυτική των Εκπαιδευτικών Δεδομένων (Educational Data Analytics) για την τεχνολογικά υποστηριζόμενη διδασκαλία και μάθηση: Θεωρίες, μέθοδοι και τεχνολογικές εφαρμογές για αξιοποίηση στη Μάθηση, στη Διδασκαλία, στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων και Συστημάτων, και στην Εκπαιδευτική Έρευνα, Συστήματα λήψης αποφάσεων στην Εκπαίδευση μέσω της Αναλυτικής Εκπαιδευτικών Δεδομένων, Μεγάλα Δεδομένα (Big Data) και Μαθησιακή Αναλυτική (Learning Analytics).
  • Εισαγωγή στην Αναλυτική των Εκπαιδευτικών Δεδομένων (Educational Data Analytics) για την τεχνολογικά υποστηριζόμενη διδασκαλία και μάθηση: Θεωρίες, μέθοδοι και τεχνολογικές εφαρμογές για αξιοποίηση στη Μάθηση, στη Διδασκαλία, στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων και Συστημάτων, και στην Εκπαιδευτική Έρευνα, Συστήματα λήψης αποφάσεων στην Εκπαίδευση μέσω της Αναλυτικής Εκπαιδευτικών Δεδομένων, Μεγάλα Δεδομένα (Big Data) και Μαθησιακή Αναλυτική (Learning Analytics).

Κωδικός μαθήματος: 221